Ο νεαρός Διγενής όπως περιγράφεται στα Έπη. |
Ο Απρελάτης Τσαμαδός εμφανίζονταν κρατώντας ένα δέντρο όπου είχε κρεμάσει τα θηρία που σκότωνε. Αυτό φυσικά δεν είναι το γνήσιο έργο. Είναι μια γελοιογραφική διασκευή του. |
Ο Ακρίτας Κωνσταντάς όταν ο ήλιος ήταν δυνατός ξεριζωνε ένα δέντρο για να κάνει σκιά στο άλογό του. Αυτό φυσικά δεν είναι το γνήσιο έργο. Είναι μια γελοιογραφική διασκευή του. |
Ο Ακρίτας ψάχνει την γυναίκα του που έχει απαχθεί. Οι "Έλλενοι" δεν τον αφήνουν να περάσει το γεφύρι κι αυτός δίνει τόπο στην οργή περνώντας μια λίμνη. |
Από το άσμα του Αρμούρη. Ενώ ο νεαρός κοιμάται ένας Σαρακηνός του κλέβει το "ραβδίν" και το άλογο. |
Από το άσμα του Αρμούρη. Ο συνδυασμός του Έπους και του βίου των Τεσσαράκοντα δύο Μαρτύρων του Αμορίου, που υπήρξε το ιστορικό γεγονός που το γέννησε. |
Ο Διγενής κι ο Χάρος |
"Ο Μαυροειδής κι ο Χάρος". Ακριτικό. Έργο Δημητρίου Σκουρτέλη.
|
Ο παππούς του Διγενή στρατηγός Αντρόνικος Δούκας φεύγει από την Αυτοκρατορία προς τους Άραβες εξορισμένος "δια μούρτην στα φουσσάτα" (λόγω εξέγερσης στον στρατό) Η απουσία του παρουσιάζεται ως η αιτία της αρπαγής της κόρης του, μητέρας του Διγενή, από τον Εμίρη. Η υπόθεση της εξορίας του Στρατηγού στους Σαρακηνούς έχει πολλές αναλογίες με ιστορικά γεγονότα και μορφές και έχει περάσει στα Δημοτικά τραγούδια είτε ως έχει (άσμα του Παπάνου) είτε αντεστραμμένη, με τον γιο του στρατηγού να αιχμαλωτίζεται και να αναθρέφεται από Σαρακηνούς. (άσμα του γιου του Αντρόνικου) |